fredag 27 juni 2014

Materialsport

Jag tycker tydligen inte det är tillräckligt slösaktigt att vara med i ett crossfitgym jag sällan besöker plus ett kroppsbyggargym och dessutom den tyngdlyftningsklubb som håller till inne i byggargymmet, för i veckan spontaninköpte jag en 55 pund / 25 kg kettlebell också. Det var ganska jobbigt att bära hem den i 30° och sol men jag är i efterhand ganska glad att jag lyckades stå emot frestelsen att slå till på 70 pund / 32 kg.

Sen googlade jag skiten ur kettlebells eftersom jag inte har nån riktig koll på vad man ska göra. En varning till andra som tänker göra samma sak: Man kommer hitta videor med Ivan Denisov och sen ge upp fullständigt. Han är någon sorts ultrafenomen på kettlebells och världsrekordhållare i allting. Kolla till exempel detta, och tänk på att det är jobbigt nog att pushpressa 80 kg med skivstång; att göra det med kettlebells som inte har någon stadga mellan händerna är i sig en skaplig bedrift och så här många reps på den tiden? Vansinne.



När det blev dags att premiärjonglera med min fjuttiga 25 kg-kula valde jag att testa en massa saker:

  • Windmills. Lite instabilt med den här vikten men det ger sig väl, ovan rörelse.
  • Strikta pressar. Gjorde nog bara 5 per arm. Det är tungt och/eller jag är svag.
  • Vanliga ("ryska) svingar. Tänkte att jag ska jobba upp till 100 obrutna men det känns lite avlägset pga värdelös kondis. Gjorde 100 totalt i alla fall.
  • Skull crushers liggande på en bänk. Jag har jättesvaga triceps och det är lite avigt att få bra grepp. 10x3. 
  • "Kroc rows", 10x2 per arm. Ryggen var trött efter svingarna. 
  • Clean & jerk, 10x3 per arm. Blir pinsamt andfådd av detta. 
Allting utfördes på taket till vårt hus med följande skrytiga utsikt:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar