måndag 17 mars 2014

Bowery Crossfit: introkursen avklarad

Omedelbart efter hemkomsten från 5 dygn med friterad mat, iskalla nätter, solsting, hysteriska mängder öl och en drink som jag tror bestod till 100% av noshörningsbedövning (tack Google Creative Lab, som jag aldrig törs festa med igen) så kastade jag mig direkt in i två dagar med dubbla crossfit-pass. Man behöver nämligen beta av fyra introduktionskurser innan man får delta i normala WOD:ar så jag tänkte att det bara är att få det gjort.

Vi har gjort knäböj utan vikt, svingade pullups, press, pushpress, boxhopp, hopprep i singel och dubbelvarv, boxhopp, styrkeryck, styrkevändningar, frontböj, ryckböj, burpees, kettlebell-svingar, armhävningar, tår-till-stång, en massa stretchande, marklyft, plankan och säkert lite mer jag glömt. Därmed återstår väl bara 300 miljarder övningar innan man hunnit igenom allt de klämmer in i crossfit.

Flera rykten om konstig crossfit-teknik besannades: Vi instruerades att värma upp med hjälp av foam rolling (helt kalla alltså), fick höra att det är dåligt att knäna går ut över fötterna vid böj (av någon som uppenbarligen har lyssnat på en dålig styrkelyftscoach och aldrig kollat på tyngdlyftning), pushpress lärdes ut med framåtlutad överkropp i dippen (hej och välkommen till alla-lyft-missas-framåt-festivalen), ingen påpekade vikten av att inte landa på hälen i nedåthoppet från boxhoppen och tyngdlyftningsmomenten gavs ungefär samma dignitet som hopprep. Det känns ändå okej för mig personligen, men den som kommer in med noll skivstångsvana kommer ju inte få det lätt.

Varje pass har avslutats med en "metcon" så jag har fått smaka maxpuls några gånger. Jag gillar det fortfarande inte, men har varit 2:a eller 3:a i gruppen (om ca 20 personer) på alla fyra vilket är ganska chockerande med tanke på min obefintliga kondisträning och veckolånga dekadenslevernet i Austin. Det är ju också rätt uppenbart att det inte varit några särskilt rutinerade crossfit-typer i grupperna hittills, för då hade jag fått mer stryk.

Jag kan konstatera att alla moment med böjvariationer eller lyft från marken är jag blixtsnabb i, men så fort det blir överkroppsfokus går det riktigt tungt. Bröst och axlar är som svullen köttfärs just nu och vaderna är lite mosiga efter hopprepandet, men benen i övrigt är helt oberörda. Jag bävar inför det här med pullups för inte ens med kippandet/svingandet fick jag till några vettiga repetitioner. SXSW-levernet verkar ha hunnit ikapp mig med lite förkylningskänning i dag men jag river nog av min första riktiga WOD senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar