torsdag 6 februari 2014

Att välja gym: Brooklyn Barbell Club


Jag får inleda med att säga att rubriken ljuger, för det som var Brooklyn Barbell Club har blivit Crossfit Virtuosity. Bilden är från deras gamla lokal, medan de numera huserar ganska exakt 108 meter från huset jag bor i. Men lite arv av gamla inriktningen lever vidare, för de har ett program för olympiska lyft i alla fall, givetvis så där vulgärt gott om stänger och vikter som crossfit-gym gärna har, och läget är ju extremt svårslaget.

Så i kväll har jag varit på introklass. Efter en massa snickesnack om att man borde vara bra på allt (vilket jag spånat kring förr) och naturliga rörelser fick vi göra en liten 21-15-9-stege där jag inte var bäst och inte sämst men i alla fall blev lite illamående av eftersom jag är så absurt otränad.

De har tyngdlyftningspass 3 kvällar i veckan plus öppet gym på söndagar och nån eftermiddagstimme här och var under veckan, som passar illa för mig eftersom jag häckar på kontoret på Manhattan dagtid. Men visst, 3 pass i veckan är ju bättre än inget och man kanske kan slinka in på de WOD:ar som är tyngdlyftningsorienterade också.

Så nu är väl frågan om jag ska gå med. Det stora hindret är priset: Medlemskap kostar 200 dollar i månaden för det obligatoriska crossfit-joxet, och sen 50 dollar i månaden extra för lyftarklasserna, och det krävs troligen att jag går igenom "3 private intro classes" som kostar ytterligare 300 dollar. HEJ OCH HÅ, 3300 dollar på ett år. Det är 8,6 gånger dyrare än SAK där man får träna hur ofta man vill.

Jag vet att det kommer bli mycket dyrare här eftersom det är New Jävla York vi pratar om, men detta har nog passerat gränsen för vansinne. Samtidigt kommer det ju kännas otroligt dumt att ha ett sånt praktgym 108 meter från porten och inte vara medlem.

Kan man hyra en garageplats nånstans och köpa in lite egna vikter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar