tisdag 17 september 2013

Tillbaka i sadeln

HERREGUDVADJAGSKRIVERLÅNGAINLÄGGOMINGENTING. Förlåt. Men here goes:

Näsan har lämnat bakpotatisstadiet och gått vidare till ett mer hanterbart Armand Krajnc-läge, så jag stegade ner till gruvan och gjorde mitt bästa för att övervinna min nya Eleiko-fobi.

Redan vid lite hängryck med bara stången under uppvärmningen slog(!) det mig att jag har väldigt dålig koll på hur nära ansiktet jag egentligen är. Innan jag kamikazeskallade snoken till barnmatskonsistens i lördags så ägnade jag inte det en tanke men nu känns det plötsligt skitläskigt. Jag var inte riktigt modig nog för nytt försök på "polska ryck" i dag så jag körde vanliga från golvet i stället.

Jag har någon sorts tanke på att gå direkt på 50 kg efter uppvärmningen men 40 fick leva kvar i repertoaren en dag som denna. Resultat: 40x3/50x3/55x2/60/64/64/64/67 kg och sen 2 ganska grova bom på 70 kg. Jag tog 64 tre gånger i rad eftersom jag ville ta den snyggt innan jag gick upp, och den sista där var rätt smooth. 67 kg som till nyligen var pers kändes helt ok, styrkeryck tror jag, men sen var jag lite trött vid 70 och satte mig lite konstigt under dem. Mitt sitt är fortfarande dåligt och blir inte bättre av att jag envisas med att styrkerycka så länge det bara går. Men skitkul att det ändå gått framåt i ryck i sommar!

Stöten går däremot fortsatt trögt. Jag körde vändning och sen 3 stötar på 50/60/60/70/75/75 kg. Första setet på 75 så ville vänstern inte låsa ut riktigt och i andra var det inte bättre, bommade helt i sista. Trött kropp och Erik påpekade väldigt korrekt att den smälla-på-fart jag kan ha i vändningen (jag styrkevänder 75 superhögt) måste jag få till i stöten också. Jag vet inte om jag kanske är orolig för axlarna och positioner fortfarande, så jag är för försiktig? Det är ju något tragiskt över att inte stöta mer än man pushpressar.

Den som orkat läsa såhär långt kanske ser att jag tog 60 kg två set i rad, för första kändes stelt och avigt men andra försöket var det mjukt och fint. Sen när jag försökte ha samma känsla på högre vikter gick det åt helvete. Väntar otåligt på att nervsystemet ska lära sig den här rörelsen lite bättre. Försöker puta med stjärten och låta bli att galoppera men det är rätt oklart om jag lyckas.

Högerhöften kändes bara halvsur i dag så jag rev av lite böj, 110 kg 3 set femmor. Inga 5x5 i dag alltså, hade lite dåliga batterier och måste verkligen lista ut vad det är som stramar och hugger. Formen kändes ovanligt ojämn mellan alla reps också, men kul att femmor på 110 känns rätt rutinmässigt. Framsteg även här!

Sist lite pressar. Jobbade upp till 60 kg där jag tänkte ge mig på femmor men bara fick 4/4/4/4. Lite för mycket svank här, måste lära mig spänna magen. Lyckas alltid glömma antingen stjärten eller bålen när jag ska pressa.

Sen en kubikmeter pasta och jobbmöten. HEJDÅNUÄRJAGKLAR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar