lördag 7 september 2013

Lördagslyft på Bosön



Eftersom giftdimman ligger tät i SAK-gruvan samlades i dag jag, Helena, Joel, Erik, Peter och Jacob från Stockholms Atletklubb ute på Bosön i stället. Peter har för övrigt varit med i klubben sen minst 1974 och lyfter än. Respekt!

För den oinvigde är Bosön "Riksidrottsförbundets Utvecklingscentrum" och det dräller av elitidrottare från alla möjliga sporter. Det kostar 70 kr för ett engångsinträde och deras lyftarrum är, sånär som på bristen av småvikter, bättre än på klubben. De har t ex stötblock och bockar plus fler plattformar. En nackdel är att stället ligger 15 ljusår hemifrån så jag kommer nog inte hänga där superofta.

Jag körde treor ryck från golv upp till 60 kg som gick bra, men det här teknikbytet går ju upp i rök rätt omgående eftersom jag har hemskt svårt att hålla stången nära efter klippet. Jag borde nog köra ryckdrag+ryck lite oftare. Sen ett par singlar på 65 kg, en bom och sen en lyckad på 67,5 kg (tangerat pers eftersom halvkilon inte räknas) och ett par rätt dåliga försök på 70 kg.

Vändningar + 3 stöt upp till 3 set på 75 kg. Oordningen i fotpositionerna skulle få även en härdad kaosteoretiker att överväga att ge upp karriären men inga riktiga bom, känner mig relativt stark. Vet inte om jag borde öva stötar på tyngre vikt eller om det är lättare att få till tekniken på typ 70? Är det för lätt känns det som om jag kommer undan med så många dåliga vanor.

Tänkte köra lite böj på slutet men höger höft, som gnällt lite i vardagen i ett par veckor men gått med på tunga böj, hade plötligt fått nog och trotsålderstjurade. I stället testade jag en femma ryckböj på 80 kg som ju inte är särskilt tungt för benen, men för varje repetition blev hela kroppen allt snedare: Jag lutade och roterade så att vikterna nästan gled av stången till slut. Troligen är det läge att jag tar itu med den här höftgrejen nu innan det blir ännu värre.

Över lag kul att träna på nytt ställe, kul att träna med duktiga människor (jag är ju solklart supersämst i den här truppen) och lite synd att yttre Lidingö är så otillgängligt beläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar