tisdag 10 september 2013

Att välja gym: Friskis & Svettis Hagastan

Jag jobbade till 04:30 i natt med nån jävla reklamsajt och har därmed mått som en ensamstående femlingsmamma dag, men lite rejält kroppsarbete är bästa sättet att mota den existensiella kris som reklamkarriären föder så jag knölade en brunnslocksstor återställarpizza i nyllet och packade väskan.

Stängningen av SAK pågår veckan ut pga någon sorts kemikalielarm så i dag tränade jag på Helenas hemmaplan/arbetsplats Friskis & Svettis Hagastan tillsammans med henne, gamla nybörjargruppskollegan Nils och en tjej som även var på Bosön i lördags. Hon kan ha hetat Sofia, jag var full koncenterad på vad jag själv hette när vi hälsade så det är lite oklart.

Det här gymmet är SJUKT NICE. Allt är superfräscht, De har ett gäng Eleiko-stänger för både herr och dam, tre böjställningar och en plattform. Vikterna består av färgade åttiotalsskivor från något helt okänt amerikanskt märke och orimligt breda svarta studsbollsbumpers med lite för stora mittenhål. Minsta småvikterna var 1,25:or tror jag och det räcker väl för det mesta.

Man får inte dumpa vikter hur som helst pga nån granne men ingen kommer stormande och skäller om man bommar ett ryck. Typ samma som SAK alltså. Med en till plattform och en uppsättning Eleiko-plattor hade det blivit full pott här, men nu får det stanna på 3,5 av 5 möjliga knäböj i betyg. Protip: Friskis är minst lika bra som Sats—oftast bättre!—till mindre än halva priset. Köp inte hypen.

Träningen då? Ryckkomplex upp till 55 kg: "kinesiska drag" där man liksom niger i toppen av draget typ så man når vårtgårdarna med stången, fast med paus vid knäna först. Sen utan att släppa spänningen ner till golv och fullt ryck, sen fullt ryck igen från golv men med "omtag" i ryggspänningen. Det där var sjukt dåligt förklarat… Men typ ett drag och två ryck och en knäpaus i draget alltså.

Ryggen var svårspänd i dag så när vikten gick upp skalade jag ner till tvåor ryck på 60/62,5/62,5/62,5 kg där det bara var en miss trots nattjobbsbaksmällan. Orkade inte koncentrera mig på tekniken riktigt utan bara körde.

Fem set med vändning och sen 3-6 stötar (lite på känn) på 70 kg. Jag hade återigen en dag där jag kanaliserade Wacky Waving Inflatable Arm Flailing Tube Man (google it) men när det blir fint så känns det SKITBRA, som om jag lätt tar 20 kg till, men utan att jag har en jävla aning om varför det gick lätt. Man ska ju antingen smälla i båda fötterna samtidigt eller bakre foten först, men jag har nog överdrivit det lite för Helena tyckte att jag galopperade och borde puta mer med röven. Troligen bra tips om jag bara kan få kroppen att lyda.



Sist böj, höften är fortfarande riktigt vresig men gick med på långa pauser till 90 kg och sen 3 set sjuor på 100 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar