torsdag 1 augusti 2013

Operation träna-hela-veckan: Torsdag

Nu är detta ingen lek längre. Axlarna är inte glada och jag gäspade på riktigt kanske 40 gånger under dagens pass. Lärdomen är kanske att man inte ska hålla på och maxa skiten ur axlarna mitt i veckan om man vill träna tynglyftning varje dag, och att ett par messmörsmackor inte är tillräckligt potent bränsle för en tyngdlyftarkropp.

Först ut var ryckdrag med rejäl paus vid knäna. Alltså inte bara stanna till lite symboliskt utan pausa ordentligt i flera sekunder med full anspänning i ryggen. Eftersom jag läst att man i dragen inte ska ligga mer än 15% över sitt max och jag inte vänt över 87 kg så blev det 5 set treor på 100 kg jämnt här. Det känns ju ändå relativt lätt och jag borde kanske ha kört femmor. Om jag skulle kunna dyka ner och ta emot den vetefan däremot, för jag är lite kantig och mekanisk i momenten efter pausen.

I går när jag skulle sova låg jag och fantiserade om 90 kg ryckböj, men ett snabbt test på 50 i dag sa att axlarna inte ville veta av några sådana dumheter.

I stället blev det frontböj, och som med bakböjen i tisdags körde jag 7 set tvåor. Vikten fick bli 95 kg vilket jag nog lika gott kunde kört treor på, kände mig relativt stark trots det gäspinferno som fortfarande pågår medan jag skriver detta. Däremot är min höftrörlighet inte riktigt vad den borde: På insida lår fäster muskler som i andra änden sitter i bäckenet på något vis, så när man särar på knäna jättebrett (vilket hjälper torson att kunna vara upprätt genom hela rörelsen) så drar dessa i bäckenet så att det liksom "rullar under" och jag tappar svanken i botten. Om jag däremot har knäna lite mer framåt i botten så åker höfterna mer bakåt för att klara tyngdpunkten (men med bibehållen svank) och då tappar jag bröstryggen i stället. Jag tror ändå jag ska ha knäna lite smalare än jag kört förut för de sista två seten när jag testade det så kändes bättre.

Sen var jag jävligt trött. Jag kände lite på bänkpress men axlarna gillade inte det heller så jag gjorde plankan i två minuter (jag är nog väldigt svag i magen för detta var svinjobbigt), testade lite sidoplanka med benlyft (kändes väldigt avigt) och sen 3 set curls med någon sorts hedenhösvikter jag hittade i ett hörn. 35 kg kanske? Mina dagsländearmar tyckte det räckte med åttor i alla fall.

Jag hade hoppats köra tunga ettor i lyften i morgon men axlarna kommer nog inte tillåta det, så antingen blir det löpning eller kanske nåt annat spex som kettlebellsvingar, vanliga marklyft eller varför inte böj bak igen. Ett annat alternativ är förstås öl och bad, det ser ju ut att bli bra väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar