torsdag 8 augusti 2013

…åsså lite frontböj

Jag körde inte bara ryckböj i dag. Dagens första övning var pullups som jag tror jag ska fortsätta göra allra först i passen så att jag inte kan skippa dem och skylla på tidsbrist eller att jag är för trött. Det blev 4x4 (axelbrett grepp) plus 5 chins (handflatorna bort från kroppen) vilket är jättedåligt men mer än inget.

Ryckböjen har jag ju redan skrutit med men jag var inte färdigböjd där, för efter att ha peppat loss på pausade böj bak i går ville jag ju testa fram i dag. Jag har som alltid strul med hållningen och det är något med greppet och axlarna som inte stämmer, jag rullar liksom fram lite med axlarna hur jag än gör, även på låga vikter. Jag tror jag ska testa med ännu mer upphöjning under hälen än vad lyftarskorna ger och se om axlarna hamnar rätt. Anyway, så här såg det ut, inkl en repetition på 80 där jag försökte pressa upp bröstet i bottenpositionen men mest lyckades strypa mig själv med stången och nästan svimmade (man kan höra en svag dödsrossling också):


105 kg på slutet ser ju ärligt talat inte mycket sämre ut formmässigt än den första på 70 kg, och det kändes som om jag hade kunnat ta 110 om det gällde livet. Men den karamellen får jag spara till en annan dag.

Sist marklyft 3x3 på 140 kg men jag hade tänkt göra femmor egentligen. Ryggen var lite för trött och även treorna var nog inte skolexempel på ryggposition. Jag försöker i alla fall fokusera jättemycket på att låsa fast skuldrorna i utgångsläget och "smeka" stången från golvet så att jag kan bibehålla ryggens startposition så långt det går. Det känns som det tog rätt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar