tisdag 30 juli 2013

Operation träna-hela-veckan: Tisdag

Sagt och gjort: Ryckmarklyft, pressar, böj, chins. Eller ja den sista är lite ljug, jag gjorde pullups. Det där var nästan också ljug för jag gjorde 3 och sen bytte jag till jättebrett grepp och gjorde negativa eftersom jag orkar exakt 0 st när jag håller brett.

Ryckmarken var 5x5 på blyga 80 kg av tre skäl:

  1. Jag har läst på internet att det är kontraproduktivt att göra drag med väldigt mycket mer än sitt 1RM. Eftersom jag ryckt bara 65 kg kanske 80 skulle vara lagom tänkte jag.
  2. Det är ganska mycket att tänka på med knän som ska flyttas, axlar som ska åka uppåt i samma tempo som höfterna, tyngdpunkten som ska ligga rätt och skulderblad som ska nypas ihop lagom mycket. Mer vikt hade kanske gjort det där lite svårare men nu tror jag att jag fick till allting.
  3. Jag är lat.

Pressarna bestod i att jag först körde ettor tills stången inte längre åkte upp och sen 5x5 på 50 kg, som var 3-5 kg för lite tror jag. I de inledande ettorna hann jag ända till 65 kg vilket är ett rejält pers, tror jag hade 60 eller 61 förut. Bonus: rainbow loading!


Jag testade 67 också men då var jag lite för mör tror jag.

Böjen blev 7 set tvåor på 115 kg vilket var psykiskt jobbigt eftersom det är så nära max. Det tar också en jävla massa tid eftersom jag måste vila flera minuter mellan varje set. Varför gjorde jag då tvåor? Jo men det blir nästan alltid femmor och jag "borde" med min kroppsvikt klara kanske 40 kg mer än mitt max tycker jag. Att i bland göra fler reps på högre vikt tänker jag ska tvinga kroppen att få lite mer ordning på utväxlingen så gränsen för vad som är "maxtryck" flyttas upp.

Sen då världens svagaste pullups-försök, men jag dinglade och gnydde i fem set i alla fall, och en vacker dag kanske jag kommer framåt även där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar