tisdag 28 maj 2013

Ryckrevansch

När jag stegade in på SAK i dag hade jag bommat mina 11 senaste försök på fjuttiga 60 kg ryck. Jag tar 160 i mark och har gjort en femma på 75 i ryckböj så detta är egentligen helt orimligt dåligt. Problemet är att jag får stången för långt framåt plus att jag inte sätter mig djupt nog under den vilket gör att jag styrkerycker allting.

På inrådan av bland annat tränare Kristian och nybörjargruppskollegan Mattias körde jag i dag ryckdrag med fokus på att hålla stången nära efter klippet, och först när den stannat på uppvägen dyka under. Att avsiktligt vänta i full utsträckning så länge, med stången några cm framför mellangärdet, gör att man måste dyka svinsnabbt och djupt för att klara lyftet. Väldigt, väldigt bra övning för en sån som jag.

Efter det började jag köra med allt mindre paus vid draget men med bibehållet sittdjup. En del blev ändå styrkeryck eftersom jag har så svårt att både sträcka ut helt ("dra klart") och sitta djupt, det blir liksom antingen eller. Men det gick i alla fall bra till och med 57 kg, och sedan kom miss 12 och 13 på 60 kg. Ställde om hjärnan till att bara fokusera på att dyka ner under och till slut började det funka. Jag tror jag fick till 5 klarade lyft på 60 varav en eller två med riktigt bra sitt, och sen denna kalasfula på 62 (den enda jag filmade) som pinsamt nog är pers för mig:


Man kan ju se att jag framför allt har hemsk startposition, får inte alls in ryggen i rätt läge och behåller den där quasimodo-krökningen genom hela draget. Jag rundar knäna med stången också, måste hålla bak dem mycket bättre, och sen förstås att jag fångar alldeles för högt. Själva klippet och utsträckningen där ser väl rimligt ut men i "hoppet" måste jag dra upp knäna mer så jag landar djupare. Kul ändå med lite framsteg utan axelsmärta.

Sen tidigare nämnda skivstångs-abwheel-tortyr 3x10, sega treor chins, 77 kg i bänkpress (okej med tanke på att jag tränar bänk kanske en gång i månaden och är kroniskt bänksvag) och 3 set av en axelrehabgrej som ska stärka skruttskulderbladen.

Det var ett roligt pass eftersom inget gjorde tortyront, jag fick sätta pers i två grejer och jag är i efterhand glad att jag gjorde sånt jag är kass på (mage/chins/axelrehab). Önskar mig fler såna här dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar