tisdag 7 februari 2012

Kroppsideal, del 1

Någonstans har nog de flesta en vision av vad man vill uppnå med sin träning; vad man vill bevara och vad man vill förändra. Den visionen verkar skifta en hel del beroende på dagsform för mig, så jag kommer lyfta fram lite olika kroppstyper här.

Först ut i serien "fan vad mäktigt att se ut sådär" är den överlägset manligaste man jag sett i hela mitt liv:


Björnen på bilden hette Doyle Kenady var den förste i världen som marklyfte mer än 900 punds (903 ≈ 410 kg). Han är tyvärr död sedan 2000, i någon sorts hjärtrelaterad åkomma enligt vad jag kan läsa mig till. Det är tyvärr inte alldeles ovanligt att de riktiga stora lyftarmonstren får såna problem. Om det beror på lyftandet, vad de stoppar i sig (då tänker jag inte bara på mat), mängden kroppsfett eller en kombination kan jag inte svara på. Så det är kanske inte ett ideal jag kommer sträva mot, dels för att det inte är en särskilt mångsidig fysik men också pga lite hälsorisker och förstås att det är fullständigt ouppnåeligt.

Hur som helst: När man ser den där bilden har i alla fall jag svårt att tycka en vaxad solarieorange magrutekropp är åtråvärd. Jag må ha flickvän och har kallats "sjukt heterosexuell", men det kittlar lite i prostatan när jag ser Doyle Kenady.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar