torsdag 19 januari 2012

Mat ska man äta va?


Kalle skrev ett himla bra inlägg om mat som ni borde läsa. Jag har filat på en egen kostrådspredikan ett tag och fyrar av det här inlägget nu även om det kanske känns lite härmigt.

Mina 185 cm kropp har vägt 95 kg som mest. Där tyckte jag det räckte och började springa. Ett år senare vägde jag 77. De 18 kg jag trollade bort berodde till allra största delen på att jag rörde mig mycket mer. Jag drack öl och åt chips, kakor, pizza, glass och godis. Inte lika ofta som innan och inte lika mycket, i bland inte ens varje vecka, men jag bojkottade inget. Jag höll absolut inte på med någon sorts lågkolhydratdiet, men lärde mig räkna kalorier för att få någon sorts grepp om vad jag stoppar i mig egentligen.

Om man räknar kalorier på allt man äter i en vecka så kan man det rätt bra sen och kan höfta sig genom resten av livet. Att vara helt aningslös kring kaloriinnehåll är lite som att inte kunna skillnad på höger och vänster: Man blir kanske inte föremål för en Kanal 5-dokumentär men det är ändå en väldigt opraktisk kunskapslucka. Täpp till den.

För mig var valet mellan att antingen leva på gröna äpplen och frigolit eller röra på mig mer helt självklart, och det gick uppenbarligen bra. Det kommer veckor när man inte går ner i vikt alls och man går upp i bland och allt sånt, men räknar man kalorierna och låter bli att blackout-mula 8 Twix i mathålet så kan man tryggt luta sig mot att så länge förbrukningen överskrider intaget så kommer man gå ner över tid. Jag är helt övertygad om att snacket om "låg metabolism" och "kan inte gå ner" och "har verkligen försökt" är ljug. Har man en ätstörning så att man är oförmögen att med viljekraft kontrollera sitt intag så blir det förstås svårt, men då är det inte en bantningskur man behöver utan medicinsk hjälp. Man kan ha mer eller mindre svårt med den där kontrollen men då gör man åtminstone klokt i att erkänna för sig själv att det är kontrollen som är problemet, inte att man magiskt absorberar kalorier ur luften som någon sorts fotosyntes. Man kan också skita i kontrollen och bara springa vart man än ska.

Jaaaaa det är skillnad på om exakt alla kalorier kommer från majssirap eller från vildhavre, men ät vanlig mat för fan. Den lilla potentiella skillnad i fettinlagring som uppstår för att du råkar få en del av dagens kolhydrater via raffinerat socker i stället för brysselkål kan man gladeligen skita blankt i. Man mår sämre av att äta sämre mat oavsett överskott eller underskott på kalorierna, vilket är tillräcklig anledning att inte bygga matpyramiden av kokosfett, sockervadd och red bull.

De här kvällstidningsmupparna som läst en illa genomförd studie där 9 personer fått testa att leva på enbart Leucin och råa kakaobönor och sen skriver femton böcker om någon ihopljugen diet som ska ge alla evigt liv kan ni skita fulständigt i. Ni ska förresten inte läsa kvällstidningar alls: Sluta surfa in på deras sajter också. Att blockera deras existens ur era liv är det bästa hälsotips ni kommer få i den här bloggen.

Just nu äter jag som en muddringspråm för att försöka lägga på mig lite kött medan jag kör det här programmet. Kruxet är att det verkar som om min förbränning tack vare ständiga helkroppsövningar är i nivå med en döende sol, så vågen var bara upp på 87 och vände. Men det kanske blir lagom att landa strax över 90 i slutet av mars.

Just ja, jag är vegetarian också. Jag stoppar i mig mjölkprodukter men inga djur. Och ni Stockholmsvegetarianer: fisk är djur, bara så ni vet. De kommer inte från fiskbusken, oavsett vad ni hört nån hävda i baren på Riche. Kosthållningen är inte av hälsoskäl och har aldrig varit, utan beror på att jag är en så jävla god människa. Vegetarian av etikskäl, alltså. Jag tycker man borde vara vegan, men orkar inte. Den här bilden av att man måste äta björn till frukost för att bli stor och stark är skitsnack. Jag är ingen koloss, vilket ni kan lista ut av statistiken 86 kg på 185 cm, men ser inte ut som sinnebilden av en minkfarmsmarodör med konkav bröstkorg och salta pinnar till ben heller. Visst behöver man protein till musklerna, och är man lat kan man som jag sörpla i sig lite aminosyror kring passen. Enligt ganska pålitligt forskarfolk funkar det bättre än vassleprotein och sånt.

Alla saffransdyra specialpiller med ämnen utvunna ur spindelväv eller vad fan de nu hittar på kan ni skita i. Jag garanterar att det finns hundra saker du borde ändra i din träning som ger mer effekt. I ett ögonblick av grumlat omdöme köpte jag en hink Vitargo, nån sorts trickfilmad specialkolhydrat, för att jag ska få i mig lite ny energi efter träningen (jag äter frukost innan). Tyvärr smakar det som härsken pulvermos och tapetklister, så ni kan ju lära av mitt misstag och lägga veckopengen på t ex riktig människoföda i stället.

7 kommentarer:

  1. Vegetarian ey? Hmm får fundera på om jag fortsätter läsa då :) Själv är man köttian och har svårt att se både njutning i livet och muskelbyggnad utan att äta djur. För övrigt rekommenderar jag att läsa Jonas Colting apropå(stavas det så?) kost. Tror vi som generation och nation är komplett duperade av livsmedelsverket och 6-8 skivor bröd om dagen. Nä, bort med bröd, flingor och pasta och magen funkar som en klocka igen. Ingen paltkoma och ingen gas. Glöm inte att skriva om din lyftutveckling. Själv har jag lagt på 5-10 kg beroende på övning, är nu inne på v2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade kött. Jag åt gladeligen blodpudding, leverbiff och pölsa när jag var liten. Men sen fick jag veta hur det gick till i köttindustrin och jag började tänka på att det var levande, kännande varelser det handlade om. Då slutade jag äta djur, och sen var det inte mer med det. Det var 15 år sedan och det går verkligen ingen nöd på mig. Jag tänkte inte vegopredika och hålla på, för alla får avgöra själv hur de förhåller sig till maten rent etiskt/moraliskt. Men där är min ståndpunkt i alla fall.

      Vad gäller muskelbyggnad så tog jag lite bilder och mätte vecka 1, och kommer göra om det efter vecka 13 när jag är klar. Är det ingen skillnad så kanske man kan slänga ett skeptiskt öga på min kosthållning, men jag vågar sätta ett par livsuppehållande organ på att det är skillnad, trots djurfri mat.

      Jag har någon sorts pansarmage och kan äta Naga Jolokia-chili, allt vitt bröd i världen och får varken paltkoma eller några hiskeliga mängder gas. Man kanske pruttar mer om man äter lika mycket bönor och linser som jag, men jag har inget att jämföra med eftersom jag varit vego så länge. Jag kan över huvud taget inte minnas att gasig mage ska ha varit ett problem i vardagen typ någonsin. Men jag kan ju bara tala för mig själv, förstås.

      Alla är ju olika: Vissa är helt enkelt känsligare. Naga Jolokia-chili är ju egentligen helt jävla livsfarligt och borde inte få säljas i vanliga butiker, och eftersom jag har lite allergier också kan jag verkligen relatera till det här med att man får problem av vissa födoämnen. Mår man bättre av råg än av vete så kör med råg, för all del. Skulle jag äta ett ägg skulle jag, utan överdrift, dö av allergisk chock. Jag undviker således ägg.

      Så jag håller för egen del inte med dig om din "bort med…"-lista. Jag äter fullkornsfri pasta säkert 3 dagar i veckan, musli varje dag, bröd likaså (men ofta surdeg och råg osv). Hade jag kunnat må bättre om jag stramade åt kosthållningen ytterligare? Kanske i teorin, rent näringsintagsmässigt, men jag skulle få fnatt av allt strul. Vegetarianism och allergier är tillräckligt att hålla reda på för min del.

      Radera
  2. Jag hör dig :) To each his own. Hur som helst så är din blogg en bra sporre. Förra perioden jag tränade, vilket är minst 2 år sedan, låg jag på 150x5 i marklyft, nu är det jobbigt med 100. Ruskigt vad man tappar. Siktet är inställt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, men då ska det bli intressant att se hur det är att jobba tillbaka "gammal" styrka jämfört med att, som jag, ge sig in på helt nytt territorium. Keep me posted!

      Dagens 140 i mark får stå kvar till nästa pass eftersom jag ska testa att inte bara dutta vikterna i golvet i botten utan verkligen låta dem vila där och "ta om" helt från noll vid varje lyft. Annars använder man ju energin som lagras i musklerna i excentriska fasen till lyft 2-5. När jag med rak rygg tar 5x140 på det viset kliver jag på till 150. Med tanke på hur lätt det ändå gick i dag är det nog inte långt borta. Böj var däremot riktigt grisjobbigt i dag, där kan jag mycket väl ha nått gränsen för vilka ökningar jag kan göra med bara teknik och tjurighet.

      Radera
  3. Ja, apropå nedfasen i marklyftet, där är man lite begränsad känner jag. Tränar på ett litet gym, som har lite diskret stämning så att säga. Egentligen vill jag släppa vikten mer på nedvägen, men det väsnas ju en del. När man håller emot på nedvägen kommer lätt fel påfrestning på ryggen kan jag känna.
    Kan säga att då jag tog 150, så var det med bälte, vilket gav en annan stabilitet tycker jag. Är dock inte säker på om det egentligen är bra. På böj ligger jag en bra bit efter dig, så du är min hare där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nervägen är svår, man får öva på lägre vikt så man kan spegelvända rörelsen. När man ska upp behöver man räta på benen först så man kan dra stången i en helt vertikal bana utan att den slår i knäna, och sedan fälla upp ryggen och skjuta fram höften när den når typ knäskålarna. Riktigt så sekvensiell är ju inte rörelsen, men något i den stilen.

      På nervägen blir det lätt att man niger lite först, alltså böjer benen innan man fäller fram ryggen. Då kan man inte ta ner stången i en rak linje, eftersom den hamnar mer framför kroppen när den ska förbi knäna. Den positionen utgör då en hävstång som gör vikten tyngre, vilket gör att ryggen kroknar.

      Det är även svårt att böja vid höften när man håller i något så tungt, men om man tänker att höften ska bakåt mer än att man ska böja sig framåt så blir det bättre, i alla fall för mig. En tanke på svanken, typ "åsså svank!" precis innan man påbörjar den rörelse hjälper hjärnan att prioritera rätt för mig.

      Jag ställer alltid ner vikten kontrollerat; Jag får formproblem på uppvägen innan det är så tungt att jag inte kan sänka den snyggt. Däremot rosslade jag ut någon sort deathmetaltriumfvrål efter femte repetitionen på 140 kg i morse innan jag lät vikterna dunsa i golvet lite hårdare än vanligt. Den fjällbjörksknotiga gubben brevid mig såg lite skärrad ut, men han såg ändå ut att behöva lite spänning i vardagen.

      Nu blir ju förstås mitt mål 150x5 utan bälte ;-)

      Radera
  4. Någon har läst boken ser jag. Själv har jag precis öppnat den. För övrigt är det ju vrålen som gör att man klarar 10 kg extra.

    SvaraRadera